Beskytt energien din og sett grenser

Å være bevisst på energier rundt deg og beskytte energien din er ett av de viktigste tiltakene du kan gjøre for å sikre en god helse, skriver Ragna Søberg. Spesielt hvis du er en sensitiv og veldig empatisk person.

Meld deg inn i dag og få tre måneder gratis abonnement


Med sensitiv og empatisk mener jeg at man lett setter seg inn i andres følelser og tanker. Det er nesten så man kjenner andres smerte like godt på sin egen kropp. Kanskje du er den som lett griner eller ler da du ser film? Du lever deg helt inn handlingen og det som skjer med karakterene? Hvis det også er sånn at du blir fort sliten da du er i store folkemengder, kan det være at du ikke beskytter energien din godt nok.

Vanskelig å sette grenser

Det er ikke alltid like lett å sette nødvendige grenser. Noen ganger skjer dette helt ubevisst og vi tømmer våre energilagre helt unødig. Under er en liste med situasjoner og oppførsel som kan føre til at man mister energi. Kjenner du deg igjen i noe av dette kan du dra stor nytt av av å begynne å bli mer bevisst rundt, samt sette grenser for din energibruk.

Kjenner du deg igjen i noe av dette:

  • Du blir sliten/ stressa i store folkemengder.
  • Du føler deg tom etter samtaler og samvær med negative og/eller syke mennesker.
  • Du har mye bekymringer for både deg selv og de rundt deg.
  • Du synes det er vanskelig å si nei.
  • Du prøver å ordne og fikse andres problemer.

Hvis du kjenner deg igjen i noe av dette er det stor sjanse for at du unødig og kanskje ubevisst tømmer din energi over på andre. Nøkkelen for å snu dette er å bli mer bevisst rundt din energi, samt sette grenser slik at du ikke blir så sliten.

En god daglig spirituell praksis både fyller på og beskytter energien din

Hvordan sette grenser.

Det er flere ting du kan gjøre, det er viktig å tenke forebyggende. En god daglig spirituell praksis vil både fylle på og beskytte din energi. Her er hva en slik praksis kan inneholde:

  • Daglig meditasjon, dette kan være noen sekunder med bevisst inn- og utpust. Les mer om hvordan du kan finne din meditasjonsform her.  
  • Utøv takknemlighet over det du er glad for hver dag. Skriv gjerne en liten liste.
  • Visualiser daglig at du har et lysskjold rundt deg og si for eksempel følgende mantra for å styrke det: «Takk for at min energi er beskyttet og hel. Kun positiv, velmenende og god energi, vesener og mennesker kan komme gjennom mitt energifelt. Alt annet preller av som vann på en gås.»
  • Vær daglig med mennesker som gjør deg glad, eller gjør daglig aktiviteter som gjør deg godt. Prioriter minst én ting hver dag som er bare bra for deg. Dette er viktig egenpleie.
  • Sørg for å få nok hvile – innarbeid en god rutine rundt dine sovevaner og ta nok pauser i løpet av arbeidshverdagen.

Lær deg å si nei

Dette er kanskje det vanskeligste, men mest nødvendige tiltaket. Ofte er dette så innarbeidede vaner og reflekser at det skjer helt av seg selv. Dette gjelder kanskje spesielt de som er litt sensitive og empatiske. Grunnen til dette er at denne type mennesker kjenner på hele kroppen at den andre kan bli skuffet og lei seg. Og ofte blir dette kræsj da det eneste man ønsker er å oppnå balanse, harmoni og glede.

Ikke la folk tråkke over grensene dine. Dette motvirker du ved å ha tydelige grenser.

Noen ganger må man bare si nei og ta vare på seg selv først. Din energi og hvordan du forvalter den er ditt ansvar ene og alene. Du kan ikke skylde på andre for at du er sliten. Dette kan være kjipt å lese, men så enkelt og så vanskelig er det. Selvfølgelig er mennesker rundt oss, jobben, plikter og oppgaver en medførende årsak til at vi blir slitne, men det er ditt ansvar å ta de hensynene som trengs slik at du ikke blir utbrent.

Hvis du ikke setter tydelige grenser på hva du vil og ikke vil, kommer folk til å tråkke over grensene dine hele tiden. Vit at du er ikke egoistisk fordi du tar deg tid til å slappe av og fylle på med aktiviteter, dette er egenomsorg.

Ikke sammenlign deg med andre – du har ditt unike behov for aktiviteter, hvile og energisk påfyll. Hva andre gjør er deres sak, andre har sine behov og du har dine.

Kropp, sinn og sjel først, deretter andre

Det mange tror er at de blir et dårligere menneske ved å si nei til aktiviteter, eller ved å prioritere tid til aktiviteter som fremmer sin egen kropp, sinn og sjel. Dette er en gammel tankegang og det er på tide å snu denne falske sannheten.

Ved å ta vare på seg selv først vil man ha mye mer overskudd til å hjelpe andre og gjøre de daglige pliktene som trengs. Ved å ta vare på deg selv gjør du også verden til et bedre sted for da vil et bedre deg skinne enda sterkere.

Du ingenting

Noen ganger kan også en del av din energibeskyttelse være å rett og slett kutte ned på aktiviteter som tapper deg for energi. Hvis du vet at du blir veldig sliten av å være med en

Du besitter ALLTID kraften til å endre og justere din hverdag.

venn eller et familiemedlem, selv med mange forebyggende tiltak, så er det kanskje på tide å kutte ned på tiden du bruker der. Det samme gjelder hvis du er i en jobb du mistrives – kanskje det er på tide å søke etter noe annet eller ta den videreutdanningen du lurer på?

 

Du ingenting og du besitter alltid kraften til å endre din hverdag. Ta tilbake kraften din ved å sette grenser, si nei hvis di ikke vil og prioriter å fylle opp hverdagen din med øvelser, mennesker og aktiviteter som fyller på din energi. Både i kropp, sinn og sjel.

Stor, energirik klem til deg fra Ragna 😊

Lær deg øvelser som beskytter energien din og les mer om hvordan du kan beskytte energien din her.