Trett og sliten? Slik får du balanse i stoffskiftet

Tretthet og slitenhet uten en åpenbar forklaring kan være symptomer på mange forskjellige diagnoser og problemer. Noen ganger kan det være tegn på en stoffskiftelidelse. Hvordan finner man ut av dette, og hva kan man gjøre selv for å få balanse i stoffskiftet?

Meld deg inn i dag og få tre måneder gratis abonnement



Slitenhet, utmattelse og stoffskifteproblemer øker i omfang i hele Skandinavia. I Norge har over 16 prosent av alle kvinner en eller form for nedsatt funksjon i skjoldbruskkjertelen, altså høyt eller lavt stoffskifte, og nær 6 prosent av alle menn.
For danske Inger Mann Forbes gikk det ti år fra hun fikk problemer med stoffskiftet til hun fant årsaken. Slik er det for mange med stoffskiftelidelser. Forbes gikk en lang vei og utdannet seg til naturopat i Australia, før hun selv spesialiserte seg i stoffskifteproblematikk. Nå har hun jobbet som naturopat i åtte år og har skrevet boken Lei av å være sliten? Få ny energi med balanse i stoffskiftet sammen med Else Marie Juhl Thomsen. Forbes har lavt stoffskifte selv med den autoimmune sykdommen Hashimotos tyreoiditt, mens Thomsen har høyt stoffskifte. I boken gir de mange gode råd om hvordan man oppdager og behandler stoffskifteproblematikk på en naturlig, medikamentfri måte.
‒ Jeg ser gang på gang hvordan folk får livsgleden tilbake når de endrer kost og livsstil. De gjenvinner kontrollen, sier Forbes.
Boken bygger på evidens og erfaringsbasert forskning samt intervjuer med nøkkelpersoner innen temaet. Behandlingsplanen er basert på Forbes’ erfaring og kunnskap som terapeut, og hun gir eksempler fra sitt personlige stoffskifteforløp.

Hva er stoffskiftet?

Stoffskiftet vårt er den samlede omsetningen av energi og stoffer i alle cellene og i vevet vårt. Det reguleres av hormonene trijodtyronin (T3) og tyroksin (T4), som dannes i skjoldbruskkjertelen. Stoffskiftet styrer nesten hver eneste celle i kroppen, så det er utrolig viktig at det er i balanse.
Når stoffskiftet fungerer som det skal, forbrenner kroppen energi i akkurat passelig tempo, slik at alle cellene i kroppen får den energien og de byggestoffene den trenger til enhver tid. Stoffskiftet skal ikke være for høyt eller for lavt. Er stoffskiftet for lavt, går all omsetning av energi i saktere tempo. Pulsen går saktere, maten fordøyes tregere, og blodtrykket synker. Er stoffskiftet høyt, går omsetningen av energi hurtigere. Pulsen går opp, maten fordøyes raskere, og man får økt appetitt. Både høyt og lavt stoffskifte kan føre til dårligere næringsopptak i tarmen og dårligere leverfunksjon.

Et sammensatt problem

Noen får typiske symptomer på lavt eller høyt stoffskifte, men for mange er symptomene diffuse, sammensatt og de skifter ofte over tid. Noen har depressive tanker, andre får problemer med muskler og ledd. Noen får hevelser i ansiktet eller hetetokter, mens andre går mye opp eller ned i vekt. Derfor er det mange som blir diagnostisert og behandlet altfor sent, ofte etter lang tids sykemelding.
Et fellestrekk er at veldig mange med uoppdaget stoffskiftesykdom er trette og slitne i lang tid uten å forstå hvorfor. Det gjelder ved både høyt og lavt stoffskifte.
‒ Hvis man har lite energi, hva er det første man bør gjøre?
‒ Det første er alltid å gi seg selv omsorg. Man må begynne å se på sin kost og spise antiinflammatorisk kost. Jeg anbefaler alltid grønn paleokost. En rekke kosttilskudd kan hjelpe mange. Og for langt de fleste er det å håndtere stress i hverdagen absolutt nødvendig, for stress ødelegger stoffskiftet. Tar man ikke stress alvorlig, er det vanskelig å få energien tilbake. Så se på kosten og se på stress. Det er de områdene som for de fleste kan utgjøre størst forskjell, sier Forbes.

Aktuelle blodprøver

Føler du deg konstant sliten og trett uten å forstå hvorfor, er det en god idé å få testet stoffskiftet hos lege. Aktuelle blodprøver ved stoffskifteproblematikk er TSH, fritt T4, fritt T3, revers T3 og antistoffer.
‒ Antistoffer forteller om årsaken til stoffskifteproblemet. Har man for høy konsentrasjon av antistoffer, vet vi at stoffskifteproblemet skyldes autoimmunitet, sier Forbes. Ved mistanke om lavt stoffskifte skal man teste anti-TPO og TgAs. Ved mistanke om høyt stoffskifte skal man teste TRAS, anti-TPO og TgAs.
‒ For ikke færre enn cirka 90 prosent av oss som har problemer med stoffskiftet, er autoimmunitet den grunnleggende årsaken. Autoimmunitet oppstår når kroppens immunforsvar angriper og bryter ned sitt eget vev, skriver Forbes.
Men tretthet kan ha mange årsaker, så det er viktig å også få sjekket vitamin- og mineralstatus, blant annet. Jernmangel er en kjent årsak til tretthet blant kvinner, så dette er noe av det første som bør sjekkes, ved å måle ferritin i blodet. Man bør ikke ta jerntilskudd uten å ha jernmangel.
‒ Mange med stoffskifteproblemer mangler jern, og mange mangler vitamin B12, sier Forbes.
Ved stoffskifteproblematikk sier hun det også er viktig å få i seg nok A-vitamin, B-vitaminer, C-vitamin, D-vitamin, E-vitamin, magnesium, selen, sink, jod og fiskeolje.
‒ Jod er en byggestein for dannelsen av stoffskiftehormoner. Men jod er spesiell fordi man ikke skal ha for lite eller for mye. Det generelle er at vi skal ha cirka 150 mikrogram jod daglig. I noen tilfeller kan man gå opp til 300 mikrogram hvis man er i underskudd, sier naturopaten. Jodstatus kan måles med en urinprøve.
L-tyrosin er en aminosyre som også inngår i stoffskiftehormonene. Ved lavt stoffskifte kan man ta 500–1000 mg av den, anbefaler Forbes.
‒ L-tyrosin er viktig å få i seg om man har for lavt stoffskifte, men man skal ikke ta den hvis man har for høyt stoffskifte. Den kan gjøre en stor forskjell. Selen er riktig viktig å ta, rundt 200 mg daglig. Også sink er viktig – ta omkring 25–30 mg daglig, tilføyer Forbes.

Stressmestring er avgjørende

I boken gir Forbes åtte behandlingstrinn på veien til å få stoffskiftet tilbake i balanse. Det første trinnet handler om å redusere stress.
‒ Stress er en kjempestor del av nesten alle stoffskifteproblemer, og det er ofte en årsak til at man utvikler et stoffskifteproblem. For autoimmune stoffskiftesykdommer er stress en utløsende faktor. Derfor er stress et eget kapittel i boken. Hvis ikke man får orden på sitt stress, får man aldri orden på sitt stoffskifte, understreker Forbes.
Stress er også temaet i hennes og Else Maries neste bok, som allerede er ferdig skrevet.
‒ Jo mer jeg arbeider med dette, jo tydeligere har det blitt for meg hvor absolutt avgjørende stress er for å helbrede stoffskifteproblematikk. Det er riktig viktig å ta hånd om.

Lekk tarm og gluten

Lege og forsker Alessio Fasano ved Massachusetts General Hospital i USA har arbeidet mye med stoffskiftesykdommer. Han har vist at lekk tarm er en av tre avgjørende faktorer for at autoimmun stoffskiftesykdom oppstår.
Har man lekk tarm, på engelsk leaky gut, trenger det skadelige stoffer og mikroorganismer fra tarmen inn i blodbanen. Immunforsvaret oppfatter disse skadelige stoffene som fremmede og begynner å angripe dem.
‒ Ved hjelp av stressreduksjon, kost og kosttilskudd kan man fikse en lekk tarm. Man kan ikke behandle autoimmune stoffskiftesykdommer med medisiner, men det kan man ved å bruke kost, kosttilskudd og slikt. Man kan gjøre mye selv, sier Forbes.
Proteinet gluten, som finnes i hvete, spelt, rug og bygg, kan medvirke til å ødelegge tarmbarrieren og derved varsle immunforsvaret, ifølge Forbes og Fasano. Gluten ligner skjoldbruskkjertelens vev rent kjemisk, så immunforsvaret kan angripe den delen av skjoldbruskkjertelens vev som har samme proteinstruktur som gluten.
‒ Man vet at gluten gir lekk tarm. Når man spiser gluten, får man lekk tarm, uansett om det er tale om cøliaki eller ikke-cøliakisk glutensensitivitet. Lekk tarm oppstår alltid som et resultat av gluten. Derfor skal man unngå gluten når man har autoimmun sykdom. Dette har Fasano skrevet mye om. Det er fullstendig veldokumentert, sier Forbes.
Har man en autoimmun sykdom, har man ifølge Forbes også lekk tarm. Man kan eventuelt teste om man har lekk tarm med en prøve som heter «Intestinal permeability and absorption», IPA.
De to andre årsaksfaktorene Fasano trekker frem ved autoimmune stoffskiftelidelser, er genetiske faktorer og miljømessige triggere som kjemikalier, forurensede stoffer, giftstoffer, infeksjoner, stress, hormoner, kost, medisiner, røyking og stråling.

Grønn paleokost

‒ Har man autoimmunitet, skal man være strikt med sin kost. Da er det viktig å unngå gluten. Har man ikke autoimmunitet behøver man ikke være så strikt. En grønn paleokost er en supergod kost i alle tilfeller, anbefaler Forbes.
Grønn paleokost er et kosthold basert på ubegrensede mengder grønnsaker, fisk, skalldyr, kjøtt, fjærkre, egg, sunt fett, frukt, bær, nøtter, frø, urter og kryddere. Man skal ikke spise noe sukker, korn, melkeprodukter eller belgfrukter som linser og bønner.
‒ Paleokosten er renset for matvarer som gir inflammasjon (betennelse) i kroppen. Det er mye inflammasjon som gir problemer når man har stoffskifteproblemer. Det er også en kost som har meget høy næringsverdi fordi den baserer seg på ikke-bearbeidede matvarer, og den beskytter tarmveggen så den ikke blir lekk, forklarer Forbes.
‒ Men det er viktig å si at det skal være en grønn paleodiett, for man kan godt spise en usunn paleodiett med mye bacon og kjøtt. Man skal spise minst 800 gram grønnsaker daglig, eller så mye man kan. Det er viktig å ha fokus på grønnsaker, anbefaler hun.
‒ Innen lavkarbo-dietter spiser man også melkeprodukter og korn. Det gir en særlig problematikk ved autoimmune stoffskiftesykdommer. Det er ikke nok, mener naturopaten.

Eliminasjonsdiett

Hvis man har en autoimmun stoffskiftesykdom, er man nødt til å være streng med kostholdet, oppfordrer Forbes.
‒ Det kan være en riktig god idé å utføre en eliminasjonsdiett, med utgangspunkt i den autoimmune paleokosten, fordi det er en rekke matvarer som er potensielt problematiske når man har autoimmun stoffskiftesykdom. De samme matvarene er ikke problematiske for alle, sier hun.
Eliminasjonsdietten går ut på å fjerne potensielt problematiske matvarer fra dietten i en måned. Så skal matvarene gjeninnføres én etter én. Gluten råder hun alle med autoimmun sykdom til å kutte ut.
‒ Dette er ufattelig effektivt. Det er utrolig hva folk får av resultater, nesten for godt til å være sant. Det krever en innsats å gjennomføre, men gevinsten er meget stor for langt de fleste, mener Forbes.

Pleiende matvarer

Forbes’ bok gir mye verdifull informasjon om stoffskiftesykdommer og mange gode tips for å få balanse i stoffskiftet.

Noen matvarer virker pleiende for stoffskiftet, mens andre påvirker stoffskiftet negativt, får vi lære i boken.
Økologisk kokosolje er ifølge Forbes en ren eliksir for stoffskiftet og pleiende for skjoldbruskkjertelen. Kroppen omdanner lett oljen til energi, og den kan derfor bidra til å redusere tretthet. Den kan hjelpe til med å bringe tarmfloraen i form, og den er velegnet ved slanking. Ta gjerne to spiseskjeer daglig, anbefaler Forbes.
Innmat som lever, nyre og hjerte er høykonsentrerte kilder til næringsstoffer. Velg økologisk innmat som ikke er bearbeidet, og spis det to ganger i uken.
Kraft og suppe kokt på kjøtt og bein er en rik kilde til mineraler som kalsium og magnesium, samt gelatin og kollagen, som er helende for tarmen.
Fermenterte matvarer som surkål og yoghurt naturell inneholder gode bakterier som gir en sunn tarmflora. Disse bakteriene og en sunn tarmflora er viktig for at kroppen skal klare å danne nok av det aktive stoffskiftehormonet T3.
Matvarer som bør unngås både ved for høyt og for lavt stoffskifte, er sukker, enkle karbohydrater, karbohydratholdige drikker og slankeprodukter, tilsetningsstoffer, bearbeidede matvarer, raffinerte planteoljer og margarin, meieriprodukter, søppelmat, ferdigmat, hurtigmat, kaffe, alkohol, stimulerende midler og soya.

Styrk leveren

Både for høyt og for lavt stoffskifte påvirker leverens funksjoner negativt. Omvendt kan en mangelfull leverfunksjon ødelegge stoffskiftet. Derfor er det viktig å styrke leveren både ved høyt og lavt stoffskifte, påpeker Forbes.
Leveren produserer proteiner og sørger for fettfordøyelse, hormondannelse, hormonregulering, avgiftning av kroppen og rensing av blodet. Den sørger også for å omdanne det inaktive stoffskiftehormonet T4 til aktivt T3. Ved lavt stoffskifte bremses aktiviteten i leveren, og ved for høyt stoffskifte øker belastningen på leveren.
Det Forbes anbefaler for leveren, er å utsette den for så få giftstoffer som mulig.
‒ Jo renere man lever, jo mindre overarbeid får leveren. Man kan dessuten styrke leveren ved hjelp av forskjellige urter, vitaminer og mineraler, for eksempel mariatistel, gurkemeie, løvetann og grønn te, men fremfor alt er det en god idé å gjennomføre en detox hvor man avgifter leveren, mener hun.
En detox kan være å spise en nærende og enkel kost uten tilsetningsstoffer, og ta kosttilskudd med næringsstoffer og urter som styrker leverens avgiftningsprosesser. Man må også drikke mye rent vann. Eliminasjonsdietten som er beskrevet ovenfor, kan fungere som en detox.

Helhetsbehandling

I en del tilfeller er medisiner livsviktig ved stoffskiftesykdommer. Men medisiner kan bare dempe symptomer, de kan ikke behandle årsaken til lavt eller høyt stoffskifte.
Når man tar ulike kosttilskudd og legger om kosten og livsstilen, kan det påvirke mengden medisiner man trenger. Derfor er det best å gjøre livsstilsendringene i samarbeid med både en lege og en terapeut.
− Konvensjonell og naturlig behandling går hånd i hånd. Legen kan hjelpe deg med medisiner, og naturopaten kan hjelpe deg med å behandle årsaken til stoffskifteproblemet ditt ved å ta tak i kosten og livsstilen din. Det er gjennom samarbeid og helhetsbehandling at du får best orden på stoffskiftet ditt, skriver Forbes.

Inger Forbes’ hjemmeside finnes mye gratis informasjon om stoffskiftet.

8 trinn til handling

I boken er det åtte trinn til handling på veien til ny energi og balanse i stoffskiftet.

Trinn 1: Slik reduserer du stress.
Trinn 2: Slik spiser du deg til et bedre stoffskifte.
Trinn 3: Slik styrker du fordøyelsen din.
Trinn 4: Slik forbedrer du søvn og mosjon.
Trinn 5: Pass på! Skadelige stoffer.
Trinn 6: Slik endrer du tankemønstrene dine.
Trinn 7: Slik behandler du autoimmunitet.
Trinn 8: Slik kommer du fra tanke til handling – og holder motivasjonen oppe.

Forfatterens inspirasjonskilder:

  • Lege og forsker Alessio Fasano ved Massachusetts General Hospital i USA
  • Farmasøyt Isabella Wentz: Hashimoto Protocol
  • Lege Amy Meyers: The Thyroid Connection
  • Kiropraktor Datis Kharrazian: Why do I still have thyroid symptoms? When my lab tests are normal
  • Lege Terry Wahls: The Wahls Protocol. A radical new way to treat all chronic autoimmune conditions using paleo principles
  • Lege Mark Hyman: Ultrametabolism
  • Immunolog Sarah Ballantyne: The Paleo Approach. Reverse autoimmune disease and heal your body