Fjern hodepine og migrene på naturlig vis

Hodet dundrer og braker, og du får ikke gjort annet enn å oie og bære deg. Egentlig vet du at smertestillende medisiner er dumt, men du kjenner ikke til noe bedre alternativ som virker. Her får du en oversikt over naturlige metoder og midler som har gjort tusenvis av «hodelidende» lykkelige.

Hodepine er den vanligste helseplagen vår, og migrene er blitt et stort samfunnsproblem som rammer omtrent 500.000 nordmenn. De som lider av migrene, hiver innpå med smertestillende og migrenemedisin for å kunne fungere på jobb. Mange går fast på Anervan for i det hele tatt å kunne eksistere. Ofte går det bra med medisiner i begynnelsen, fordi da trenger man dem bare en gang i blant. Men etter hvert som kroppen blir vant til medisinen, må man gjerne opp i dose etter hvert for å få effekt.

Verken hodepine eller migrene er ensartet, men kommer i mange former. Heldigvis finnes det flere naturlige behandlingsmetoder og midler som kan fjerne smertene. Endrer man også litt på livsstil og kostholdsvaner, er det fullt mulig å bli kvitt smertene for godt.

Symptom på ubalanse

Hodepine er mer et symptom enn en sykdom i seg selv. Selv om smertene kan være mer eller mindre like, finnes det mange ulike årsaker til hodepine.
Muskelspenninger fra fysisk og psykisk stress eller anstrengelse er den hyppigste årsaken, og gir spenningshodepine. Den utarter seg ofte fra spente nakkemuskler, hodebunn eller fremhodemuskler, og føles som et stramt bånd over bakhodet og nakken. Dette kan vare fra to timer til flere dager.

En annen vanlig årsak er høyt blodtrykk, som gir ujevne utvidelser av blodårene i hjernen, såkalt vaskulær hodepine. Ellers er fordøyelsesproblemer og betennelsestilstander i magen, bihuler eller ørene, tannbiting, tannskjæring og svingninger i blodsukkeret vanlige årsaker. Hodesmerter kan også skyldes søvnmangel, alkohol, medisiner, allergi, overfølsomhet, hormonforstyrrelser, sterke sanseinntrykk og vitamin- og mineralmangel.

I alle tilfeller er det snakk om en ubalanse i kroppen, og det viktigste er ikke bare å lindre symptomet – altså smertene. Det viktigste er en grundig diagnostisering hos både lege og naturterapeut for å lokalisere forstyrrelsen som faktisk forårsaker hodepinen. Effektiv årsaksbehandling er helt avhengig av en grundig og helhetlig diagnose.

Migrene – en sykdom

Medisinsk er migrene en kronisk anfallssykdom som er kraftigere enn vanlig hodepine og kjennetegnes av bankende eller pulserende hodesmerte. Dette skjer ved vekselvis innstramming og utvidelse av hjernens blodårer og ledsages av kvalme, oppkast, ømfintlighet for lys, lyd og bevegelse, tretthet, kuldefølelse, forvirring og/eller talevansker. Smerten starter ofte på én side og sprer seg til den andre siden av hodet. Et anfall kan vare i opptil tre dager og innledes ofte av synsforstyrrelser som blinkende lyspunkter eller sikksakkmønster.

Tre ganger så mange kvinner som menn har migrene, noe som kan skyldes kvinnelige kjønnshormoner. Forskere har kommet frem til to hormonelle forhold av betydning. Det ene er at kvinner har et raskt fall i østrogennivået i tilknytning til menstruasjonen. Det andre er økt frigjøring av hormonet prostaglandin, som også skjer i forbindelse med menstruasjon. Likevel kan ikke hormoner alene forklare hvorfor kvinner rammes oftere.

Finn ut hvilken type

Det finnes det flere typer migrene, blant annet lever- og galleblæremigrene, magemigrene, hormonell migrene, arrmigrene og traume- og skademigrene. For å få riktig behandling må man finne ut hvilken type hodepine det er, ut fra smertetypen og hvilke andre symptomer man har.

Smerte i bakhodet og over toppen av hodet er nesten alltid en indikasjon på problemer i endetarmen eller kjønnsorganene. Smerte over panna indikerer mageproblemer. Smerte bak øynene (tempelet) indikerer øye- og nerveproblemer. Nyremigrene er lokalisert rundt det ene øyet og bakover mot nakken. Denne typen kalles også blæremigrene eller underlivsmigrene. Lever- og gallemigrene er lokalisert over tinningen og stråler ut mot nakken. Smerter rundt tinningene kan også være magemigrene, men da stråler smertene mer ut mot pannen.

Årsaken til nyremigrene kan være sykdommer i nyrene, urinblæren eller underlivet.

En naturterapeut vil behandle dette med betennelseshemmende og eventuelt krampeløsende urter og urter som stimulerer blodomløpet, som ryllik, og i noen tilfeller urindrivende urter.

Hvis du har lever- eller gallemigrene, bør behandlingen bestå av utrensing og avgiftning av lever og galle ved hjelp av rensende dietter og alternative behandlingsformer som fotsoneterapi, akupunktur eller homeopati. Det kan gå ut på å ta urtemedisiner daglig i flere måneder eller et års tid.

Negative ioner

Flere tester og studier av har vist at ioneterapi med negativ ionisert luft lindrer migrenesmerter, fordi det stabiliserer kroppens serotoninproduksjon. Forklaringen er at like før et migreneanfall er det unormalt mye serotonin i blodet. Serotonin er et signalstoff som finnes naturlig i kroppen og er viktig for regulering av kroppstemperatur, humør, søvn, oppkast, seksualitet og appetitt.

Under migreneanfall skjer en overproduksjon av serotonin, som gjør at blodårene i hjernen utvider seg. Konsekvensen blir økt blodtilstrømning, og smertemottakerne i blodårene strekker seg slik at man får migrenesmerter. Ioneterapi i Norge går under navnet CITE.

Akupunktur og soneterapi

Akupunktur og fotsoneterapi, alene eller i kombinasjon, har vist seg å være effektivt for å forebygge eller forminske alvorlighetsgraden av flere typer hodepine og migrene. Siden det har vært mest forskning på akupunktur, har dette best dokumentert effekt.

Mange har også positive erfaringer med soneterapi mot migrene. Soneterapi stimulerer alle kroppens organer og funksjoner via sonepunkter under beina. Dette får kroppen til å starte en avgiftningsprosess, noe som kan forårsake svette og forverring før man blir bra.

Flere undersøkelser viser effekt mot hodepine med en kombinasjon av homeopati og massaje eller aromaterapi. Sistnevnte er best der det også er elemter av spenningshodepine og stive nakkemuskler.

Uansett hvilken behandling man får, bør man også gjøre visse endringer i livsstilen og kostholdet for å forebygge fremtidige anfall. Fortsetter man å leve på samme måte som før, er sjansen for tilbakefall stor. Derfor bør all behandling rettes mot årsaken og innebære råd om stressmestring og diett.

Forebyggende mat og tilskudd

Plages du mye og ofte av hodepine og migrene, bør du unne deg en time hos en god naturterapeut eller ernæringsterapeut. Her bør du testes for allergier og overfølsomhet, samt sjekke om du mangler visse vitaminer og mineraler.

Dersom hodesmertene skyldes blodsukkersvingninger, bør du unngå fine karbohydrater, sukker og søtsaker, som forårsaker store svingninger. Hold deg mest til grove karbohydrater, grønne grønnsaker, linser, bønner og mer proteinrik mat.

Å slutte brått med kaffe og annen mat og drikke som gir toksiner i kroppen, kan forårsake hodepine. Det beste er gradvis avvenning med avgiftning. Prøv gjerne en dags faste med vann og ferskpresset sitronjuice. Juice av pulver fra alger, byggress eller hvetegress fremskynder også avgiftningsprosessen. Vær forsiktig og prøv deg frem i starten. Drikk mye vann og ha alltid frukt og nøtter på lur.

Omega-3-fettsyrer og magnesium

Kosttilskudd med omega-3-fettsyrer og magnesium er kjent for å kunne stabilisere blodåreveggene, og kan derfor virke forebyggende. Vanligvis brukes 200–300 milligram magnesiumoksid to ganger daglig og 2 gram omega-3-fettsyrer to ganger daglig i form av fiskeoljen EPA.

Omega-3 virker betennelseshemmende og motvirker sammentrekning av blodårene. Magnesium gjør at muskulaturen slapper av, også den som finnes i blodårene. Dermed kan magnesium forhindre sammentrekning av blodårene i hjernen som starter migrenesmerter.

Et annet forebyggende tiltak er å ta ett eller flere gram vitamin C utover dagen, samt 400 IE E-vitamin og 500 gram B-kompleks hver kveld.

Potassiummangel kan forårsake ulike typer hodepine. Men potassiumtilskudd er ikke å anbefale siden det kan forstyrre andre funksjoner til næringsstoffene. I stedet kan du lage en potassiumsuppe. Ta et utvalg grønnsaker eller skallet av dem, og dekk dem med kaldt vann. Kok opp vannet og la grønnsakene småkoke i ti minutter. Sil av væsken, avkjøl og drikk flere glass i løpet av dagen. Vannet skal da være veldig rikt på potassium.

Natron kan lindre hodepine som forårsakes av en allergisk reaksjon på mat eller kjemiske substanser. Ta en liten teskje natron i et glass vann, vent til det oppløses og drikk. Dette nøytraliserer syrereaksjoner og skaper en basisk tilstand i kroppen, noe som kan motvirke at migrenen tar overhånd.

Urtemedisin

Urten Matrem kan forebygge og lindre migrene, fordi den reduserer utsondringen av serotonin og produksjonen av prostaglandiner, et betennelseshemmende stoff som bidrar til migreneanfall. For de som ikke responderer på Matrem, kan ginko biloba og hvitløk være gode alternativ. Begge hindrer blodkoagulering og øker blodstrømmen til hjernen, noe som kan hjelpe mot migrene.

Ingefær er bra fordi det reduserer betennelse i magen og leveren, noe som kan forårsake fordøyelsesrelatert hodepine. Når du får et anfall, ta 500–600 gram pulverisert ingefærrot i et glass vann. Eventuelt kan du tygge fersk ingefær eller bruke det i matlaging. Kayennepepper er også nyttig, spesielt mot klasehodepine, fordi det stimulerer fordøyelsen, inneholder mye magnesium og lindrer muskelsmerte.

Andre urter som kan virke bra mot hodepine og migrene, er kamille, gurkemeie, koriander, laurbærblad, valerina, vill yamsrot og pilbark. Kamille er muskelavspennende og hjelper fordøyelsen. Gurkemeie er betennelseshemmende, og koriander reduserer oppsvulming og er en god potassiumkilde.

Laurbærblad kan hjelpe mot frontal hodepine, og valerina er smertestillende og søvnfremmende. Vill yamsrot er betennelseshemmende og nyttig for å rette hormonelle ubalanser. Pilbark inneholder salisylsyre, ingrediensen som aspirin ble avledet fra.

Ta vare på deg selv

Som selvhjelp anbefales en regelmessig livsførsel med faste måltider og nok søvn (7–8 timer). Tenk gjennom hvordan du lever livet ditt, og hva du kan gjøre for å unngå stress. Tenk over hva du spiser, og hva du kan være allergisk mot, som kan utløse smertene.

Før gjerne en migrene- eller hodepinedagbok fra dag til dag og time til time, hvor du skriver inn anfall, anfallsstyrke fra 1 til 10, samt hvilke migrenetriggere du utsettes for (se liste over typiske triggere i egen ramme).

Når du er i ferd med å finne ut årsakstriggerne, bør du spise så enkelt så mulig. Kombiner minst mulig matvarer, og vær spesielt forsiktig med å kombinere fett med sukker eller karbohydrater. Spis gjerne bare én matvare av gangen.

Foruten riktig kost kan du forebygge migrene med regelmessig mosjon, utrensningskurer, massasje, vekselvis varmt og kaldt bad, varmelamper, kalde forpakninger og korte opphold i sauna. Alt dette reduserer spenninger, øker blodsirkulasjonen og fremmer kroppens usondring av avfallsstoffer. For å lindre bihulehodepine kan du bruke fuktiggjørende dampbad som drenerer overflødig slim fra tette og betente bihuler.

Migrene og hodepine lindres ofte av hvile eller søvn på et mørkt sted, meditasjon, avspenningsteknikker og yoga. Teknikker for stressmestring og pusteøvelser som forløser nervespenninger og gir kroppen mer oksygen, er ofte den mest effektive behandlingen.

Fakta om migrene og hodepine

  • Migrene rammer 10–15 prosent av befolkningen. Rundt 18 prosent er kvinner og 6 prosent er menn.
  • Migrene er kraftigere smerter enn hodepine og kan vare i opptil 72 timer. 90 prosent opplever svimmelhet, kvalme, oppkast og lyd- og lysømfintlighet.
  • En migrenepasient har minst 1–3 anfall i måneden.
  • Migrene og hodepine er vanligvis symptomer på andre skjulte svakhetstilstander i kroppen, blant annet stress og spenninger, mage- eller tarmproblemer, hormonelle ubalanser, høyt blodtrykk, blodsukkerubalanse, søvnmangel eller alkohol.
  • På grunn av linken mellom hodepine og allergi bør alle som lider av hodepine, testes for alle typer allergi og overfølsomhet.
  • Mangel på visse vitaminer og mineraler kan gi hodepine.

Typiske migrene- og hodepinetriggere:

  • Stress, bekymringer, sterke følelser, depresjoner, sjokk, spenning.
  • Forgiftning fra medisiner eller alkohol, spesielt rødvin
    For mye eller for lite koffein
  • Søvn – for mye, for lite eller uregelmessig
  • Uteblitte måltider, uregelmessig spisemønster
  • Matintoleranse og allergi
  • Dårlige matkombinasjoner
  • Lagret ost, sitrusfrukter, sjokolade, søtsaker, kaker, brus, spekemat
  • Tilsetningsstoffer som nitrater, natriumglutamat, MSG (monosodium glutamat, smaksforsterker i ferdigmat) og kunstige søtningsstoffer som aspartam
  • Nøtter, alkohol, iskrem, ananas, bananer, rosiner, plommer, hermetisk fiken, avokado, løk, surkål, noen typer gjærbakst.
  • Fysisk overanstrengelse og muskelverk (TV-titting og PC-bruk)
  • Sterkt lys, sterke lukter, værforandringer og dårlig inneklima
  • Forkjølelse og andre sykdommer
  • Hormonelle forandringer – mange kvinner opplever flere migreneanfall i perioder omkring eggløsning og menstruasjon
  • Svært varme bad
  • Høyt blodtrykk

Advarsel om hodepine

Hvis hodepine oppstår med feber, kramper, hodetraume, tap av bevissthet, lokal smerte i øret, øyet eller andre steder, utvikler seg raskt med intens smerte, oppkast, svimmelhet eller slørete syn, må man oppsøke medisinsk hjelp øyeblikkelig. Ved gjentagende hodepine hos barn og eldre må man også oppsøke lege. I svært sjeldne tilfeller kan hodepine skyldes godartet eller ondartet hjernesvulst, som trykker eller drar i blodkarene. Andre symptomer på hjernesvulst er synsforstyrrelser, eksplosivt oppkast og mer.

Ressurser:

Forbundet for deg med migrene og andre hodepinesykdommer
Terapeuter godkjent av Norges Naturterapeuters Hovedorganisasjon
Oversikt over alternative behandlere
Finn akupunktør: Akupunkturforeningen
Finn homeopat: Norske homeopaters landsforbund

 

Tekst: Elisabeth Hægeland Reynolds, elisabeth@mediumforlag.no.

Artikkelen ble første gang publisert i Medium nr. 11-2010.