Ha alltid energi til overs

Se for deg hvordan det ville vært å hatt mye mer energi enn du har idag. Hva ville du brukt den energien på?

Meld deg inn i dag og få tre måneder gratis abonnement



Tekst: Silje Vassøy, The Ideal You

Tenk å kunne gjøre akkurat det som du drømmer om, men som du ikke snakker om til så mange, kanskje ikke til noen. Jeg håper at du våger å drømme. Drømme en drøm som inkluderer masse energi. For å ha et flatt batteri suger…

Er du enig? Jeg tenker at sjansen er overveiende stor for at du og har opplevd å følt deg helt tom. Siden du leser dette har du nok også veldig lyst å gjøre noe med det.

For både det å gå opp en lang trapp eller møte på mentale utfordringer skal jo egentlig ikke tømme deg for energi… Men jeg har vært der, der egentlig alt føltes for tungt for en kropp som hadde brukt opp hele energikontoen og i tillegg «lånt» ekstra energi som på sikt tømte meg ekstra.

Bevar energien

Hvordan kan man bevare energien?

Siden jeg er i det festlige hjørne akkurat nå, så forestill deg at du er en skarp blendene lyspære på en heftig mengde watt. Du brenner masse og sterk og plutselig er du mørk. Men kontra en sparepære da, mindre watt, ikke så skarpt og så masse lys på en gang, men mindre og jevnere over lengre tid. Du er en slags sparepære, bare en veldig sofistikert versjon.

Og hvis du har hatt en tendens til å gå «all or nothing» inn for noe (slik som den første lyspæra), så forsett å lese.

Planlegging er for mange en viktig nøkkel til mer energi, fordi de vet hva som kommer, de vet at på torsdager skal de trene zumba, mens annenhver fredag skal mannen på whiskeylag og tirsdager er datterens sangtime. Og middager og handling +++ Ja du skjønner greia?

Gøy, morsomt, lun stemning, herlig atmosfære

Hva tror du jeg egentlig prater om her?

Jo, nemlig å prioritere å være sosial, henge med venner og familie, gode relasjoner som gir deg påfyll i form av latterkramper, fnising, kanskje et glass vin eller kombucha, betroelser, ærlighet, blikkontakt og ekte tilstedeværelse. For veldig mange fyller dette på energikontoen med store «summer», og du vil ha noe å gå på i lange tider.

Akkurat hva som fyller på din konto vet du best selv. Men bruk litt av energien du har på noe som fyller opp energikontoen din minst to ganger.

Falsk energi eller langvarig energi

Falsk energi trekker mer enn du vil på kontoen din. Nesten som om noen svindler deg. Og de mest populære energi-svindlerne heter faktisk kaffe ( hvertfall om du sliter med å håndtere stress) og energidrikker slik som battery+, sukker og raske karbohydrater.

Mat som gir langvarig energi er derimot mat som er og inneholder ekte matvarer/ingredienser, holder blodsukkeret stabilt og har nok skikkelig fett for både hjernen, organene og hormonene dine sin skyld.

Å være trøtt som en strømpe på slutten av arbeidsdagen er lite gunstig for deg (og for arbeidsgiveren din), men desverre altfor vanlig. Å bevare energien utover arbeidsdagen enten du sitter helt i ro fokusert eller har fysisk arbeid slik at du slipper å bli helt tømt de siste timene på jobb, så kan jeg varmt anbefale disse metodene:

  • Produktivitetsmetode 1: 50 min jobbing, så 5-10 minutters pause. Har hørt det fra flere steder inkludert store podcaster at enten man har en fysisk krevende jobb eller en mental jobb, så funker hjernen og kroppen best om den jevnlig får pause.
  • Produktivitetsmetode 2: Pomodoro, 25 minutters intens fokusert jobbing. Alle distraksjoner legges vekk, alle unødvendige faner og apper lukkes, mobilen i flymodus. perfekt med konsentrasjonsgivende eteriske oljer og fokus-musikk. Etter 25 minutter ( ha på alarm) ta 5 minutters pause: Lag deg en kopp te, ta 50 knebøy, gå på toalettet eller ta en liten tur i frisk luft. Du kan ha max 4 pomodoro’er før du tar 30 minutters pause. Dette her er virkelig min favoritt. Og nå når jeg sitter her å skriver til deg, så er det 09:06 minutter igjen av denne 25 minutters jobb-intervallen.

Det som noen danske forskere fant ut var det aller mest effektive var å ha en liten mini-trening for hver eneste time man jobbet. Og en mini-trening er rett og slett 3-5 minutter med bevegelse eller trening som gjør at man får forhøyet puls og dermed bedre blodsirkulasjon, også i hjernen. Dermed tenker man bedre og blir senere trøtt.

På 3-5 minutter så kan du teste for eksempel: Hvor mange burpees/squats klarer du? Eller hvor mange armhevinger inntil et bord eller vanlige klarer du? Eller løp rundt bygget der hvor jobben din er.

Forskerne fant ut at flere små minitreninger var mer effektivt for å holde energien oppe hele dagen på jobb, enn å starte dagen med 30 min trening.

Mental energi

La oss kaste de energityvene i fengsel!

Du er sjef over din reaksjon, du kan faktisk velge å være nøytral til det som blir sagt og gjort. Blir du skikkelig påvirket negativt av noe, så har du på en måte gitt vekk fjernkontrollen til følelsene dine til noen andre. Da lar du andre bestemme hvordan du skal ha det.

Vet ikke hvem denne smarte personen som har laga denne, men 5 min regelen er gull når noe skjer som du egentlig ikke kan styre/gjøre noe med. Gi deg selv lov til å være sur/sint og fres alt du vil i 5 min, så ferdig! Og gå videre i livet ditt.

Også har vi de få og egentlig sjeldne uungåelige energityver som du ikke kan velge bort, Øv deg på mentalt treffe dem, de sier eller gjør det som du tror de gjør, istedenfor å la deg vippe av pinnen, så har du gjennomtenkte og kalkulerte svar som du har øvd på. Slik at du verner om energien din.

Hva er din energiske identitet? Hvem er du? Hva tenker du og sier til deg selv?

De ordene som du tenker, enten om det er: “Å jeg er så sliten. Jeg orker ikke, ikke idag.” Eller: “Jeg har energi til det jeg vil, Jeg er energisk, jeg genererer energi.” Det blir sansynligvis slik du tenker.

Jeg skriver hver dag i journalboka mi at jeg er energisk og sprudlende. For å bekrefte for meg selv, og minne meg selv på at det er denne versjonen av meg selv jeg vil være.

Takknemlighet ❤
Den mest undervurderte tanken av de alle tror jeg.

Hjernen din kan ikke være redd/preget av frykt eller stressa samtidig som den er takknemlig. Uten tvil så får man mer energi av å være glad og den enkleste måten å være mer glad på, det er være bevist på hva som gleder deg og hva du er takknemlig for, enten de tingene er store eller små.

Det var alt. Egentlig så var det ganske masse.

For nå er det DIN tur til å oppleve hvordan det er å ha masse energi.

Og jeg vil gjerne hjelpe deg å komme i gang. Så her finner du en link for å hjelpe deg planlegge en smooth deilig hverdag!

Min siste deilige gave til deg, helt gratis og særdeles innholdsrikt er en 5 dagers utfordring, slik at du tar tilbake deg selv, prioritere deg selv og det som fyller på ditt beger høyere ❤

Hopp i det – og del gjerne med meg hva du opplever og lærer.

60364173_416314455613855_1859480247984979968_n

Om forfatteren:

Silje Vassøy er ei sprudlende dame med stor iver og entusiasme for at du skal ha det livet du fortjener. Og at friskere helse og bedre overskudd er alltid mulig, ved bruk av riktige verktøy.

Hun startet bloggen sin www.theidealyou.no for å ha ett fora hvor hun kunne dele det som folk begynte å spørre etter. Hun hadde ille leddgikt, hvor hun reverserte dette på en helt naturlig måte og hennes store misjon er å inspirere og hjelpe flest mulig til å ha et fantastisk liv.

Relaterte saker:

Hvordan beskytter du energien din?

Trett og sliten? Slik får du balanse i stoffskiftet

Helbredelse av de fysiologiske årsakene til utbrenthet